loading...
نـایـن مـدل | برترین پایگاه تفریحی خانواده
ناین مدل بازدید : 73 9 سال پیش نظرات (0)

 

در خصوص معیارها و ملاک هاى مربوط به ازدواج، به عوامل متعددى اشاره شده است که از میان آنها مى توان به عامل کفویت بین همسران و در تمامى موارد مربوط به عامل کفویت مى توان به همسانى در سن زن و مرد اشاره کرد.

 

تفاوت سنى که در مواقعى از آن به عنوان اختلاف شديد سنى و يا شکاف سنى ياد مى شود از جمله موازين زيربنايى و اساسى در ازدواج است که بى توجهى به آن، زمينه ساز بسيارى از کج خلقى ها و ناسازگارى ها در زندگى خانوادگى است.

از لحاظ سن هم دختر و هم پسر بايد متناسب باشند. مثلاً اگر پسر سه الى هفت سال از دختر بزرگ تر و يا هم سن باشد و يا دختر يک يا دو سال از پسر بزرگ تر باشد غالبا مسئله مهمي پيش نمى آورند،
بحث ما در جاهايى مطرح است که اختلاف سنى خيلى زياد باشد مثلاً از 10 سال به بالا؛ يعني مرد چهل ساله، پنجاه ساله و دختر 20- 25 ساله.

تفاوت در سن، به اين شکل ممکن است باعث جدايى و فروپاشى خانواده شود. حتى اگر اين وصلت از روى ميل و رغبت هم باشد در اوايل زندگى مدتي، ممکن است گرم و بدون اختلاف با هم سر کنند ولى بعد از مدتى اختلاف شروع مى شود.

آيا تفاوت سنى هميشه بد است؟

در تشکيل خانواده و موفقيت يک ازدواج عوامل مختلفي نقش دارند. نمى توان ادعا کرد که تنها يک عامل خاص باعث تهديد، جدايى و انفصال حيات خانواده شود. نمونه هاى زيادى در جامعه وجود دارد که زوج ها با تفاوت سنى زياد توانسته اند زندگي شان را ادامه دهند اما اگر بخواهيم به دلايل زيربنايى و ريشه اى خانواده نگاه کنيم، عامل تفاوت سنى، از آن دلايلي است که زياد باعث اختلاف و طلاق مي شود.

تفاوت سني با ما چه مي کند؟

تفاوت سنى عامل مخفى و پنهانى است که پشت پرده تفاوت هاى اخلاقى و جسمانى زن و مرد قرار مي گيرد و مانع تفاهم بين شما مي شود. چگونه؟ از اين روش ها:

ناهمسانى هاى روحى و فکرى: در چارچوب اين مسئله سؤالى در ذهن مطرح مى شود که تفاوت سنى تا چه اندازه اى موجب ناهمسانى در انديشه و افکار فردى و اجتماعى بين همسران مى شود؟
دکتر ساروخانى در کتاب جامعه شناسى خانواده به نقل از کارسون مى نويسد: «چون انتظارات و شيوه نگرش اشخاص در سنين مختلف فرق مى کند و بين افرادى که در سن متفاوت هستند در فرهنگ و انديشه نيز تفاوت وجود دارد. تفاوت سنى با خود تفاوت هاى وسيع فرهنگى و جهان بينى را به همراه خواهد آورد و بر بقاى زوجيت و سعادت زناشويى تأثير خواهد گذاشت.»
ممکن است بپرسيد چطور در قديم چنين ازدواج هايى وجود داشته ولى هرگز به جدايى نرسيده است؟ خب علت اين اتفاق را در سبک زندگي و تغييرات آن در سال هاي اخير بايد جستجو کنيد.
در روزگار ما افراد بسيار سريع تر از گذشته تغيير مي کنند. شما هر روز تفکراتتان را به روز مي کنيد، گاهي تلاش داريد تا با شرايط روز جامعه منطبق شويد و سازگاري هاي جديدي پيدا مي کنيد که شخصيت شما را هر سال با سال قبل تفاوت مي دهد
در حالى که در جوامع گذشته شرايطى حاکم بود که شخصيت فردي و اجتماعي مردم در اولين سال هاى زندگي شان شکل مي گرفت و تا پايان عمرشان همان دانسته ها و همان ويژگي هاي شخصيتي را به کار مى بردند.

ناهمسانى جسمانى: در زندگى زناشويى بخصوص تمايلات جنسى مشابه، بيشتر در زن و مردى که از لحاظ سن با هم تناسب داشته باشند به چشم مي خورد
و زن و مرد بهتر خواهند توانست به نيازهاى همديگر پاسخ دهند. اختلافات شديد سنى موجب اختلاف در حيات جنسى، درک و لذت جنسى و… است که باعث مى شود زندگى توأم با عشق و سازش نباشد.

التهاب جوانى از حدود 40 سالگى در مردان و از حدود 35 سالگى در زنان تقريبا فرو مى نشيند. در چنين سنى ديدها و درک ها، تا حدودى عوض مى شود و در آن صورت تفاوت هاى سنى خود را کاملاً نشان مى دهند.

بهترين فاصله سني

معمولا نمي توان رقم مشخصي را براي فاصله سني زوج ها توصيه کرد. اين قضيه بيشتر به روحيات دو نفر و رشد عقلي و اجتماعي آنها برمي گردد. اما عموما فاصله سنى 2 تا 10 سال توصيه مي شود.
عده اي هم معتقدند که بهتر است تفاوت سنى در حدود دو بلوغ باشد يعنى 3 و 6 سال زيرا از نظر شرعى دختر در سن 10 سالگى و پسر در سن 16 سالگى بالغ مى شوند که تفاوت در 6 سال است. تفاوت سنى که در مواقعى از آن به عنوان اختلاف شديد سنى و يا شکاف سنى ياد مى شود،
يعني وقتي شما و همسرتان در دو رده سني مختلف (نوجوان و جوان، جوان و ميانسال، ميانسال و کهنسال) هستيد، بسيار خطرناک و آسيب زا است و سرنوشت خوبي براي آينده شما به نظر نمي رسد.
عشقي که در ابتداى زندگى باعث مي شود روي بسيارى از تفاوت ها و اختلافات تان سرپوش بگذاريد، در گذر زمان تغيير شکل مي دهد
و آن وقت است که اختلاف ها را بيشتر و بيشتر حس مي کنيد و بسترى براى اختلافات و ناسازگارى ها به وجود مي آيد که گاهي واقعا قابل کنترل نيستند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
ناین مدل بروزترین پایگاه تفریحی خانواده ، ساعات خوشی را برای شما در این وبگاه آزرو دارد...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مطالب بیشتر در چه دسته بندی باشد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3673
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 158
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 423
  • آی پی دیروز : 50
  • بازدید امروز : 4,169
  • باردید دیروز : 72
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4,169
  • بازدید ماه : 7,506
  • بازدید سال : 34,034
  • بازدید کلی : 5,927,293